Saturday, March 7, 2009

Sambutan Tahun Baru Masehi Amalan Siapa?

Setiap tahun, tanggal 1 Januari seluruh umat manusia di muka bumi ini seolah-olah sedang merayakan satu hari keramatdalam kalendar sejarah peradaban manusia. Sebelah malam sebelumnya, iaitu tanggal 31 Disember, pada detik 12 malam mereka berkumpul pada tempat-tempat tertentu bagi menyaksikan hiburan, bunga api serta pelbagai aktiviti lagi yang semuanya boleh menjurus kepada kemaksiatan, pembaziran dan masalah sosial.

Di Malaysia, tarikh ini juga diraikan juga oleh sebilangan umat. Pada hari tersebut lazimnya akan diadakan majlis keraian yang tidak juga kalahnya dari segi kemeriahannya. Malah di media-media akan dipaparkan hiburan, bakaran bunga api serta pelbagai aktiviti lagi.

Persoalannya di sini, wajarkah sambutan ini? Apa yang disambut sebenarnya? Tahun Baru?... Bagi umat Islam ini bukan tarikhnya. Apakah yang diraikan dan disambut hinggakan begitu beria-ria?

Istilah Tahun Masehi

Perkataan Masehi biasanya dirujuk kepada tarikh tahun menurut Kalender Gregorian. Kata ini berasal daripada bahasa Arab. Awal tahun Masehi ini dirujuk kepada tahun yang dianggap kononnya sebagai tahun kelahiran Nabi Isa Al-Masih, maka kalendar ini ini dinamakan Masihiyyah atau Yesus dari Nazaret.

Manakala, istilah 'Sebelum Masehi ' (SM) dirujuk pada masa sebelum tahun tersebut. Sebahagian besar orang non-kristian biasanya menggunakan singkatan M dan SM. Sistem penanggalan yang merujuk pada awal tahun Masehi ini mula digunakan di Eropah Barat sejak abad ke-8.

Dalam bahasa Inggeris dan dioergunakan secara internasional, istilah Masehi disebut sebagai 'Anno Domini' (AD) dan Sebelum Masehi disebut sebagai 'Before Christ' (BC).

Asal Hitungan Tarikh Masehi

Sistem penentuan dari perhitungan hari, bermula dari ilmu astrologi iaitu ilmu tentang pergerakan benda-benda langit seperti matahari, bulan dan bintang. Ilmu ini berkembang sejak zaman pemerintahan Babylion Kuno, iaitu lebih kurang 2000 SM.

Penentuan hari atau bulan melalui kaedah ini, tidak salah, Malah Allah SWT telah berfirman melalui ayatnya yang bermaksud : "Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan yang bercahaya, dan Dia lah yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarnnya masing-masing supaya kamu dapat mengetahuibilangan tahun dan kiraan masa. Allah menjelaskan ayat-ayatNya ( tanda-tanda kebesaranNya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui ( hikmat sesuatu yang dijadikanNya)". ( Surah Yunus : 5 )

Namun apa yang perlu diteliti adalah penggunaan bulan dan hari yang diguna pakai oleh seluruh dunia sekarang di mana fahaman gereja mempunyaipengaruh yang besar dalam penentuan hari dan bulan, apatah lagi PERAYAAN TAHUN BARU...!

Kalendar Arab Jahiliah

Di zaman pra Islam, kaum Arab menggunakan taqwim yang berasaskan kepada sistem lunar (Qamariah). Walau bagaimanapun, mereka banyak mencampur adukkan perbuatanmelewatkan tarikh atau mengawalkannya sehingga kiraan menjadi begitu keliru.

Golongan Arab Jahiliah Pra Islam telah meminda kalendar yang mereka gunakan itu semata-mata untuk memenuhi kehendak hawa nafsu. Mereka telah menjadikan di dalam satu tahun sebanyak 13 bulan lantas bulan Muharram itu sebagai bulan Safar.

Mereka berasa berat disebabkan oleh musim haji yang ada kalanya berlaku pada musim sejuk. ini menyukarkanagenda perniagaan mereka lantas mereka mengubah bilangan bulan dalam setahun semata-mata dengan tujuan untuk menjatuhkan musim haji pada waktu yang selesa dengan kepentingan diri. Begitu juga mereka sukar hendak menahan diri daripada melakukan gencatan senjata, mengelakkan pertumpahan darah pada bulan Haram yang berturut-turut iaitu Dzulkaedah, Dzulhijjah dan Muharram, lantas perubahan bilangan bulan dilakukan.

Untuk membentulkan kembali penyelewengan yang dilakukan oleh Arab Jahiliah, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud : " Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah Agama yang betul lurus, maka jangalah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa." ( At-Taubah :36 )

Pemberian Nama Bulan Masehi

Sejak zaman Romawi, iatu sebelum pemerintahan Julias Caesar, mereka membahagikan bulan-bulan dalam 10 bulan sahaja iaitu :

1. Martius (March)
2. Aprilis (April)
3. Maius (May)
4. Junius (June)
5. Quintilis (July)
6. Sextilis (Ogos)
7. September (September)
8. October (October)
9. November (November)
10. December (December)

Seperti kelazimannya, apabila sesuatu perkara yang mempunyai pengaruh gereja, ianya akan mempunyai maksud atau pengertian tertentu yang perlu kita fahami. Begitu juga dengan penentuan bulan-bulan ini di mana pemberian nama ini, ada kaitannya dengan DEWA bangsa Romawi.

Bulan Martius (March) mengambil nama Dewa Mars, manakal nama bulan Aprilis (April) diambil dari kata Aperiri, sebutan untuk cuaca yang nyaman di dalam musim panas. Seterusnya bulan Maius (May) mengambil nama Maia dan bulan Junius (June) mengambil nama dewa Juno.
Sedangkan nama-nama Quintrilis, September, October, November dan December adalah nama yang diberikan berdasarkan angka urutan susunan bulan. Quntrilis bererti bulan kelima, Sextilis bulan keenam, September bulan ketujuh, October bulan kelapan, November bulan kesembilan dan December bulan kesepuluh.

Berdasarkan kenyataan-kenyataan ini, di dapati bahawa suatu ketika dahulu permulaan tarikh (awal tahun) jatuh pada bulan Mac (March) Hal ini berkait rapat dengan tata kehidupan masyarakat di Eropah.

Bulan March (tepatnya 21 March) adalah permulaan musim panas. Awal musimpanas disambut dengan perayaan sukacita kerana dipandang sebagai mulanya kehidupan baru, setelah 3 bulan mengalami nusim dingin . Jadi kedatangan musim panas ini dirayakan sebagai PERAYAAN TAHUN BARU setiap tahun.

Setelah beberapa ketika bulan yang hanya terdiri dari 10 bulan itu kemudiannya di tambah menjadi 12 bulan, tambahan 2 bulan iaitu Januarius (January) dan Februarius (February).

Januarius adalah nama yang berasl dari nama Dewa Janus, dewa ini berwajah dua, menghadap ke depan dan ke belakang, hingga kononya dapat memandang masa lalu dan masa depan, sebab itu Januarius ditetapkan sebagai bulan pertama.

Februarius diambil nama sempena dari upacara Februa, iaitu upacara bagi menyambut kedatangan musim panas. Dengan ini Februarius menjadi bulan kedua, sebelum musim panas datang pada bulan March.

Begitu juga bulan-bulan yang terdahulu, diletak dalam tarikh baru menjadi tergeser dua bulan dan susunannya menjadi Januarius, Februarius, Martius, Aprilis, Maius, Junius, Quintrilis, Sextilis, September, October, November dan December.

Kesimpulannya, tarikh tahun Masehi yang dipakai secara internasional sekarang ini ternyata berdasarkan perhitungan astrologi Mesopotamia yang dikembangkan oleh ahli-ahli astronomi para penyembah dewa-dewa. Maka nama-nama bulan pun diguna pakai sempena nama dewa dan tokoh pencetus tarikh Kalendar Masehi.

Tradisi Sambutan Tahun Baru Masehi

Tahun baru masehi pertama kali dirayakan iaitu pada zaman kaisar Romawi, Julius Caesar (45SM), untuk menghormati Dewa Janus (dewa yang digambarkan bermuka dua, merupakan Dewa pintu dan semua permulaan)

Kemudian perayaan ini terus dilestarikan dan disebarkan ke Eropah (abad permulaan Masehi). Seiring dengn munculnya agama Nasrani, akhirnya perayaan ini diwajibkan oleh para pemimpin gereja sebagai satu perayaan "SUCI".

Cara Sambutan

Orang Romawi kuno menyambut tahun baru dengan saling memberikan hadiah; iaitu potongan dahan pohon suci untuk merayakan pengantian tahun. Kini, mereka memberikan kacang atau syiling lapis emas dengan gambar Janus.

Di Brazil, pada tengah malam setiap 1 Januari, sebahagian masyarakat Brazil berbondong-bondong menuju ke pantai dengan pakaian putih bersih. Mereka menabu bunga di laut, menanam tanaman atau buah-buahan seperti mangga, betik, tembikai dan lain-lainnya di dalam pasir pantai sebagai penghormatan terhadap Dewa Lemanja iaitu dewa laut yang terkenal dalam lagenda negara tersebut.

Manakala menurut kepercayaan beberapa masyarakat Jerman pula, jika mereka memakan sisa hidangan pesta perayaan "New Year's Eve" pada 1 Januari, mereka percaya bahawa mereka tidak akan kekurangan makanan selama setahun penuh.

Kesimpulannya, bahawa beberapa masyarakat di dunia ini merayakan tahun baru atas kepercayaan dan adat kebudayaan masing-masing. maka sebagai seorang yang beragama Islam, di manakah kewajarannya untuk kita meraikan tahun baru apabila tibanya 1 Januari setiap tahun.

Perayaan ini tidak disebut dalam Al-Quran dan Hadis, tiada dalam adat dan kebudayaan kita, jadi mengapakah kita perlu menghabiskan wang ringgit untuk menyambutnya?

Lebih bahaya lagi sekiranya kita melihat dari sudut akidah. Orang barat (Rom) meraikannya kerana menghormati Dewa Janus. Sebagai umat Islam apakah yang perlu kita hormati pada tarikh tersebut?.

Ini merupakan jarum sulit dan dakyah barat yang telah berjaya meresap ke dalam budaya kita, hinggakan sambutan ini menjadi satu kemestian yang perlu diraikan setiap tahun.

Wallahua'lam...

No comments: